AUTISMOARI BURUZKO INFORMAZIO INTERESGARRIA IZANGO DUZUE NIRE BLOGEAN, ESPERO DUT LAGUNGARRIA IZATEA.

2011-01-13

You Tuben aurkitutako autisten ezaugarrien bideo bat daukazue hemen.

GOEAR

Hemen usten dizuet Goear web orrialdean aurkitutako autisten inguruko abesti bat.

Autismoari buruzko Webquest-a


 
Hemen ipintzen dizuet nire gaiari lotuta dagoen Webquets bat, espero dut lagungarria izatea. Azpian ikus dezakezue irudia.

TESTU BIRSARTUA

Ondoren, haur autistak eta hezkuntzari buruzko datu batzuk utziko ditut. Hau testu birsartu bat da.

HAUR AUTISTAK ETA HEZKUNTZA • Haur autistek kanpotik ikasi behar izaten dute besteek barrutik edo berez ikasten edo sentitzen dutena. • Autistek garatzen dituzten jarrera a-normalen esparrua oso zabala da. • Autistak duen ahalmen kognitiboen maila orokorrak eragina du autistak esparru horretan duen lekuan. • Ezin dugu pentsatu autistak bere inguruan duenaz informazioa jasotzeko gogoa duenik eta, beraz, haur autistek motibatuta egoten ikasi behar dute.

HAUR AUTISTEN ARGAZKIEN BILDUMA

Haur autisten argazki bilduma bat daukazue hemen, Picassan egindakoa. Oso argazki politak dira hauek eta espero dut zuen gustokoak izatea.

PODOMATIC

Podomatic-en aurkitutako irrati batean egindako autistei buruzko elkarrizketa bat da. Oso interesgarria dela iruditzen zait, informazio ugari ematen dutelako gai honi buruz. Azpian elkarrizketa daukazue.

TXERTO HIRUKOITZA EZ DAGO AUTISMOAREKIN ERLAZIONATUTA


Herrialde askotan, 12-15 hilabeteko haurrei txerto hirukoitza ematen zaie. Txerto horrek elgorriaren, hazizurrien eta errubeolaren aurkako babesa ematen du. Alabaina, Britainia Handian autismoarekin edota hesteetako arazoekin lotuta zegoen ustea zabaldu zen. Susmoak egiaztatu edota gezurtatzeko, ikerketa sakon bat egin da herrialde horretan eta txertoaren ondorio txar horien berri ematen zuten artikuluak aztertu dituzte.

Azterketak argi utzi du artikuluetan azaldutako ikerketak oker eginda zeudela; batzuetan ez zegoen kontrol-talderik, beste batzuetan ikertutako taldea txikiegia zen... Hala eta guztiz ere, susmoa oso errotuta dago, eta inolako kalterik ez duela eragiten ziurtatzeko, ikerketa gehiago behar direla uste dute hainbat zientzialarik.

AUTISMOA NEREBEZARO ETA HELDUTASUNEAN

Nerabezaroko garaian, posible dira aldaketak bi norabideetan agertzea: Posible da garapen positiboa indartzea edo autistaren jarrera arazoak berragertzea ( antsia, auto-erasoa…) edo halaber bestelako zailtasunak agertzea (krisialdi epileptikoak). Kasu guztietan mantentzen da harreman pertsonalentzako ezintasuna, eta maila intelektual handiko autistei, gainerako pertsonen asmo eta arrazoiak ez ulertzeak estualdia sortzen die.

Heldutasunean, nerabezaroan bezala, autista gehienek laguntzaren beharra izaten jarraitzen dute. Salbuespenekoak dira ekoizpen lana garatzera iristen direnak eta are gehiago independenteki bizitzera iristen direnak. Gaitza kronikoa da, baina, agerpenak adinaren eta ezintasunaren larritasunaren arabera aldatzen dira. Autismoa duten pertsonek gaitza mantentzen dute nahiz eta sintomak batzuetan leundu daitezkeen.

HEZKUNTZA ERANTZUNA

Curriculumaren plangintza egiterakoan ume autistekin kontutan hartu beharreko irizpideak honako hauek dira:

- Ikaslearen HPBetatik abiatu behar da. Arlo ezberdinei lehentasuna eman behar zaie, adibidez, komunikazio-trebetasunen irakaskuntza eta ikaskuntzari, pertzepzioaren garapenari, hots, arreta, oroimena, imitazioa, irudimena, jolas sinbolikoa, etab., eta eguneroko bizitzako arazoen ebazpenen irakaskuntza eta ikaskuntzari.

- Haur hauei, gaitasunen arabera irakatsi behar zaie eta trebetasunak garatzeko aukera guztiak aprobetxatu (irakaskuntza inzidentalaren bitartez).

- Autonomia handienarekin eta bere adin kronologikoa duten pertsonekin elkarreragina bultzatu behar da.

- Ikaskuntza egoerak oso egituratuta egon behar dute. Jardueren antolamendua, estimuluen egituraketa eta ingurunearen erantzunak ezarri behar dira eta haur autistei ez zaie inoiz ere ez jolastera behartu behar.

- Ahozko komunikazioa, kasu batzuetan autistek komunikatzeko duten era bakarra da. Beraz, ahozkoak ez diren komunikazio-estrategiak irakatsi behar dira: keinuak, begiradaren erabilera, zeinuak, grafikoak, marrazkiak, piktogramak, etab. eta hauek funtzionalki erabiltzeko testuinguruak ahalbideratu behar dira.

Haur autistak hezkuntzarekin duten loturari buruzko informazioa gehiago nahi baduzue jo ezazue web orrialde honetara.

HEZKUNTZA PREMIA BEREZIAK

Duela egun pare batzuk artikulu batean irakurri nuen, haur autistek dituzten premiak beren adineko edozein haurrek dituenen bezalakoak direla. Guztiek behar dute afektua, arreta pertsonala, jolas-espazioak, aisiarako espazioak, etab. Baina, zenbait egokitzapen behar dituzte beren ikaskuntza eta harreman soziala sustatzeko, hala nola:

Komunikazio-trebetasunen eta estrategien garapena, elkarreragin sozialaren garapena eta ezagutza-trebetasunen garapena: pertzepzioa, arreta, oroimena, imitazioa, irudimena eta jolas sinbolikoa.

Zentzumenezko eta pertzepzioekiko sentsibilitate handia dutenez informazio gehiegi jasotzen dute modu deskontrolatu eta anabasa batean eta, ondorioz, ezin dute informazioa ondo sailkatu. Dinamikaren arloan dituen premiak, motrizitate lodia eta fina dira.  Eta azkenik, autonomi eta gizarteratze azturetan dituzten premiak ere kontuan hartu behar ditugu.

AUTISMOA ETA X HAUSKORRAREN SINDROMEA

Zientzia. net- eko autisten inguruko artikuluan irakurri dudanez, Munduko Osasun Erakundearen arabera, autismoaren jatorria eta patologia ez daude definituta eta, ondorioz, autismoa hautemateko pertsonaren portaerari begiratu behar zaio. Hori dela eta, autismoaren markatzaileak bilatzeko, hiru mailatan ikertzea proposatzen da: morfologikoan, zitogenetikoan eta molekularrean.

Testuan dio, esku- eta oin-markekin hasi zirela ikertzen. Markatzaile morfologiko horiek oso egokiak dira gorputzaren asimetria ikertzeko, eta, hain zuzen ere, azterketa horiexek egin zizkieten haur autistei.
Ikerketa haien emaitzek erakutsi zuten haur autistek asimetria aldakorra izateko joera handiagoa zutela gainerako pertsonen aldean.


Azkenik irakurri dut, ikerketa morfologikoen ondoren, azterketa zitogenetikoak egin zituztela haur haiekin. Horretarako, haurren kromosomak aztertu zituzten kontuan izanda kromosometan bazirela hausteko joera zuten puntuak. Puntu horietako bat, hain zuzen ere, X kromosoman dago eta FRAXA izenez ezagutzen da.
Emaitzak ikusita, ikertzaileek ondorioztatu zuten haur autistek toki hauskorrak espresatzeko normala baino joera handiagoa zutela.

Informazio gehiago nahi baduzue zoazte hona.

AUTISMOAREN INGURUKO TAULA BAT

UME AUTISTAK GIPUZKOAN, 1985. URTEAN
Adina
Biztanlegoa (1985)
Autistak (4)
0-4
70.098
28
5-9
62.602
25
10-14
69.540
28
15-19
70.417
28
GUZTIRA
272.657
109