AUTISMOARI BURUZKO INFORMAZIO INTERESGARRIA IZANGO DUZUE NIRE BLOGEAN, ESPERO DUT LAGUNGARRIA IZATEA.

2011-01-12

AUTISMOAREN GAINEKO IKERKETA BERRIAK


Autismoari buruzko artikulu oso interesgarri bat irakurri dut, non, jaiotzerakoan autismoa antzeman daitekelari buruzko ikerketa bat egin dute. Salamankako unibertsitatean, hezkuntzako fakultateak, ikerketa bat egin du. Ricardo Canal izan da honen koordinatzailea.

Metodoa, test bat da 23 galderaz osatua eta honen finantziaketa 6.000 €-koa da. Galdera hauen bitartez, pediatrak kontsultaren erdi ordu batean jakin ahal du ume horrek duena autismoa den ala ez. Inkesta martxan jarri denetik, aurkitu diren kasuak gehiago izan dira.

Aurkikuntza hau oso garrantzitsua da ,bai, osasun mailan ,bai, hezkuntza mailan. Horregatik, berri hau zuekin konpartitzea garrantzitsua dela uste dut gainera baliogarri izatea espero dut. Artikulua irakurri nahi baduzue jo ezazue hona.

HEZITZAILEON LANA


Ume autistekin lan egiten due hezitzaileak heldutasun handia erakutsi behar du zenbait alderditan eta prestakuntza egokia:

1.- Prestakuntza psikopedagogiko on bat eduki behar du:
-Umeen garapen normalaren pautak, oso ondo ezagutu behar ditu, erreferentzi marko bezala izateko.
-Oso baikorra eta beharrezkoa da “ume normalekin” lan egitea, hezkuntza berezian lan egin baino lehen.
-Ezagupen sakon bat izatea ume autistaren nortasuna eta portaerei buruz.
-Teoria eta teknika psikodinamikoak eta konduktistak ezagutu behar ditu.
-Gai berean lan egiten duten adituekin elkartzea oso interesgarria izango da: kasuak kontrajartzeko eta kritikoki aztertzeko, egonezinak eta ezintasun sentzazioak aztertzeko; eta teknika eta metodologia pertsonalagoetan sakontzeko.


2.- Benetan bokazioa duen pertsona izan behar da, izan ere, umeari lagundu behar dio eginkizun guztietan, baita ardura hauek gero eta gehiago hartzen lagundu behar dio.

3.-Itxaropena duen pertsona bat izan behar da.


4.- Hezitzailearen nortasunak garrantzi handia du, bera izango delako umearen eredua eta berarengandik portaera konkretuak hartuko dituelako.

AUTISMO MAILA-HANDIA DUEN ETA OSO AKTIBOA EZ DEN HAURRA
 
“Jazinta, sei urteko neskato autista, bere baitan bilduta bizi zen. Ikaskuntzan
zailtasun handiak zituen eta garun-paralisia ere bazuen. Eser zitekeen, bere
eskuak erabil zitzakeen, baina oinez ikasten ari zen oraindik. Ezin zen hitzez
komunikatu, ez zekien ahoskatzen eta ez zuen keinurik egiten komunikatzeko.
Kontaktua saihesten zuen eta norbait kontakturen bat izaten saiatzen zen
bakoitzean angustia sentitzen zuen. Ez zuen bere burua zaintzen eta bere
jarduera nagusia eskura zuen guztia ukitzea zen. Musika entzutea ere atsegin
zuen”.

Kasu honetan, helburu nagusia gizarteko elkarreraginezko egoeretan gustura sentiaraztea
zen, bereziki bere amarekin eta bere hezitzaile nagusiarekin (Klara).
AUTISMO MOTAK

Autismoarekin erlazionatuak dauden sindrome eta egoera gehienak, espektro autistaren barruan koka ditzakegu. Espektro autistaren barruan hauek dira nahaste nabarienak: nahaste autista, garapenaren nahaste jeneralizatua, autismo atipikoa, eta Asperger nahastea. Hauekin batera, Rett nahastea eta haurtzaroaren desintegrazioaren nahasteak, osatzen dute garapenaren nahaste orokorren aukera nagusienak. Gaur espektro autismoaren nahastea, Asperger nahastea eta Rett nahastea azalduko ditut:
  • Espektro autismoaren nahastea. Nahaste hau daukaten pertsonek arazo sozialak eta komunikazioarenak izaten dituzte. Jarrera errepikakorrak garatzen dituzte, eta beraien eguneroko bizitzan aldaketak ez dituzte gogoko. Espektro autismoaren nahastea duten umeek beste umeek ez bezala garatzen dira eta erritmo beretsuan ematen da garapena.


  • Asperger sindromea. 1944an Asperger-ek lau kasu klinikoen berri eman zuen. Autismo era desberdinak erakusten zituzten eta bere adimen ahalmenak, bakoitzarenak desberdinak izan arren, Kanner-ek deskribatutakoenak baino garaiagoak ziren. Gaur egun eztabaidan dago, batzuentzat garapenaren arazo inbaditzailea osatzen du, besteentzat beranduago hasten den autismoaren era kliniko bat da, adimenaren eta hizkuntzaren atzerapenik gabekoa, funtzionamendu handiko autismoa izango balitz bezala. Nahaste hau duten pertsonek elkarrekintza arazoak, harremanetarako ez-ahozko arazoak, arazo psikomotoreak...etab izaten dituzte.

  • Rett sindromea. Rett sindromea oso gaitz neurologiko arraroa da, munduan zehar, 12.000 edo 15.000 bizirik jaiotako nesketatik 1 jasaten du sindrome hau, bakarrik nesken artean ematen da, nahiz eta bariante bat izan, mutilak ere afektatzen dituenak. Sindrome honek X kromosoman egondako mutazio batekin zerikusia dauka. Sintoma nagusiak dardarak edo epilepsia, mikrozefalia, mugimendu ez-ohikoak, ataxia, erregrezio psikikoa...etab dira.
Gai honi buruzko informazio gehiago nahi baduzue joan zaitezte wikipedia web orrialdera.
APNABI ETA INEM-EK IPINITAKO TAILERRAK



Bigarren urtez APNABI-k(Bizkaiko Autismoa eta beste Autismoaren Espektro Nahasteak Dituzten Gurasoen Elkartea) eta INEM-ek (Instituto Nacional de Empleo) martxan jarri dute lanbide taller bat autismoan eta autismoaren beste espektroetan espezializatutako monitorean trebatzeko. Ekimen hau lanbide eta hezkuntza programa mixtoa da 25 urtetik gorakoentzat pentsatua.

Tallerrak hamabi hilabetez hogei parte-hartzaile izango ditu. Hauek, lanbide heziketa jasoko dute aldizkako lana eta praktika profesionalarekin.

Honi buruzko informazio gehiago jaso nahi baduzue, jo ezazue APNABI-ren web orrira.

BIDEO ZERRENDA

Embedr web orrialdean sortu dudan bideo zerrenda bat da hau, bideo guztiak autismo gaiaren inguruan doaz eta zuen interesekoa izatea espero dut.


ARGITALPENA

Autismoaren inguruan informazio ugari ematen digun liburua da hau. Issuu web orrialdean aurki ditzakezue.


TRATU TXARREN POWER POINT-A

Iratxek eta biok egindako tratu txarrei buruzko Power Point-a ipintzen dizuet hemen. Zuen gustukoa izatea espero dut eta gauza berriak ikastea.


AUTISMOARI BURUZKO POWER POINT-A

Slideshare web orrialdean aurkitutako Power Point-a da hau.

TUTORIALA

Iratxek eta biok mapa kontzeptualari buruz egindako tutoriala da hau. Mapa kontzeptual bat egiteko Cmap Tools programa erabili behar duzue.


MULTIMEDIA

Hona hemen egindako tratu txarrei buruzko multimedia. You Tube web orrialdean aurkituko duzue Multimedia izenarekin.



ONDOREN HAUR AUTISTEN ARGAZKI BATZUK IPINI DIZKIZUET, ESPERO DUT ZUEN GUSTUKOAK IZATEA. ARGAZKI GEHIAGO IKUSI NAHI BADITUZUE JO EZAZUE HONA.





AUTISMOA AREAGOTZEN GURE ARTEAN


40.hamarkadaren inguruan autismoa aurkitu zenetik, asko izan dira trastorno honi azalpen bat heman nahi izan dioten teoriak. Azkenengo azalpenak uste izan dute umeei ematen zitzaien txertoetako osagairen bat,timerosal-a, izan ahal zela alterazio neurologiko honen erruduna. Baina,azkenengo ikerketek ez dute berdina esaten. California aldean, kasuak geroz eta gehiago izan dira nahiz eta osagai hori 2001.urtean deuseztatua izan den.





EZAUGARRI BATZUK

 Orokorrean, autismoaren ezaugarriak hurrengoak dira:
- Ikusmen harremanak eta laztanak ekiditzen dituzte.
- Soinuei eta ahotsei ez diete erantzuten.
- Ez du hitzegiten edo hizkuntza ez du modu egokian erabiltzen.
- Aurrera eta atzerakako mugimenduak egiten ditu eta golpeak ematen dizkio bere buruari.
- Objetu baten zatiak zuzen begiratzen ditu.
- Gorputz lenguaia ez du ulertzen.
- Ordena eta errutina garrantzi handia dauka berarentzako.
- Bere aurpegia ez dauka adierazpenik eta abotsan tonu bera erabiltzen du.
- Arriskuari ez dio beldurrik eta bere buruari mina egiten dio.

HAUR TXIKIENGAN AGERTZEN DEN JOKABIDEA

Eusko Jaurlaritzak idatzitako autismoa haurtzaroari buruzko testu batean irakurri dudanez, haur txikien garapenean komunikazio-jokabide ugari ikus daitezke, 
garapenaren hasiera-hasierako uneetatik agertzen direnak. Lau ataletan banatzen dituzte, baina hiru baino ez ditut azalduko, honako hauek:

1.Zerbait komunikatzeko asmoa

Atal honetan haurrek komunikazio-jokabide aniztasun handia txikitatik garatzen dutela diote.
Horien helburua gainerakoei zer nahi duten ulertaraztea delarik, keinuen bidez,
zerbait nahi badute hatzamarraz edo eskuaz seinalatuz...
Adierazpenen, oihuen, hitzen edo abestien bidez ere,
komunikatzeko helburua duten uneak ikus ditzakegu.

2. Imitazio-jokabideak

Bigarren atal honetan, haurrek inguruan dituztenek egindako gauzak imitatzen dituztela azaltzea da helburua.
Imitazio jokabide hauetako adide batzuk hauek dira; lo egiteko eta txalo egiteko keinuak, panpinari jaten ematea etab.  Horiek guztiek komunikazio-funtzioa dute, beraien gizartemunduko egoerak ulertu eta besteekin elkar-banatzen laguntzeko baliagarri direnak.  

3. Begiradaren erabilera eta guztientzako arreta

 
Azken atalean, begirada da komunikazio-jokabiderik eraginkorrenetakoa dela irakurri dut. Haurra objektu bati begira-begira geratu eta horren ibilbideari jarraitzeko gai denean eta
pertsonei arretaz begiratzen hasten denean ematen dira lehen urratsak.
GIZARTE HEZITZAILEA INFORMAZIOAREN GARAIAN

Gaur egun, munduko parte txiki batek gozatzen dituen Informazio eta komunikazioaren teknologiak (IKT) ez dira testuinguru sozial, politiko eta ekonomikoan sortzen diren ereduak baino ez.
Merkatuko ekonomiaren paperean oinarritzen den eredua da, bere itxura eta aukerak baldintzatzen dituenak errentagarritasun handiagoa lortzeko.
Batzuk, IKT-ak erraztu egingo zuten sozializazioaren alde agertuko ziren, IKT-ak banakotasunaren gainetik, ezagutza informazioaren gainetik eta gizarte errentagarritasun ekonomikoaren gainetik ipiniz. Baina teknologia gutxi batzuei buruz ariko ginateke hitz egiten, testuinguru honetan aurrera egiteko oso aukera gutxi dituztenei buruz, hain zuzen ere.
Beste alde batetik, praktikan, bere erabilera eta ezagutza egokiak, leku bat bermatzen digute gizartean. Hezkuntzaren munduko pedagogo eta hezitzaile askok Informazioaren gizartearen alde agertzen dira eta hauek ikasi eta erakusteko eredu berri eta garrantzitsuak direla diote.
Hala ere, teknologia berri hauek ez daude hezkuntza arloari bakarrik bideratutak, gizarteko beste pertsona guztiei ere bideratutak daude. Pertsona hauen egoera teknologia berriekiko kritikoa baldin bada ere, horreterako sortu dira, jendeak gauza berriak ikasteko eta hauek erabiltzeko prestakuntza gainditzeko.